Μια αναδρομή για το γήπεδο της ΑΕΚ με την ονομασία Αγιά Σοφιά

Γράφει ο Γιάννης Καλαμπόκης, Αρχιτέκτονας Μηχανικός – πρώην Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών. Δημοσιεύθηκε στο 1ο φύλλο της εφημερίδας ΠΟΛΙΤΗΣ, Ιούνιος 2017.

03 ΟΚΤ. 2013: Παρουσιάζονται για πρώτη φορά τα σχέδια του νέου γηπέδου της ΑΕΚ στο Δημοτικό Συμβούλιο, χωρίς εισήγηση από την αρμόδια Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου. Εν μέσω ενθουσιωδών «τυχαίων παρατηρητών», υπερψηφίζεται ομόφωνα επί της αρχής.

06 ΝΟΕ. 2013: Γίνεται η επίσημη παρουσίαση του νέου γηπέδου της ΑΕΚ στη «Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών» του Ιδρύματος Ωνάση. Ο επικεφαλής του πρότζεκτ Δημήτρης Ανδριόπουλος* αναλύει το έργο, με προϋπολογισμό 65 εκατ. ευρώ, που θα αρχίσει μέσα στο 2014 και θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2016. Τονίζει ότι το γήπεδο θα συνοδεύεται από πάρκινγκ (υπόγειο και υπαίθριο) 1.500 θέσεων, τα οποία θα χρησιμοποιούν καθημερινά οι δημότες της Ν. Φιλαδέλφειας.

ΜΑΗΣ 2014: Εκλέγεται νέα δημοτική αρχή. Η προεκλογική θέση της Δύναμης Πολιτών όπως αυτή εκφράστηκε από το πρόγραμμα της και από τις δηλώσεις του Άρη Βασιλόπουλου ήταν: «Ναι σε ένα γήπεδο για την πόλη και Όχι σε μια πόλη για το γήπεδο». Η Δύναμη Πολιτών διατύπωσε τη διαφωνία της στην παραχώρηση δασικής έκτασης από το Άλσος γιατί αυτός ο πνεύμονας πρασίνου για όλη την Αττική έπρεπε να τύχει προστασίας και αναβάθμισης και όχι συρρίκνωσης.

30 ΙΟΥΛ. 2014, 1η ειδική χαριστική νομοθετική ρύθμιση: Ψηφίζεται στη Βουλή το «Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής» (Νόμος 4277/2014). Κατά, ψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ. Στις λοιπές διατάξεις περιλαμβάνει ένα ειδικό άρθρο – το 42, που περιγράφει ένα «Κέντρο Αθλητισμού, μνήμης και πολιτισμού». Σύμφωνα με αυτό, δημόσια έκταση συνολικού εμβαδού 29.121 τμ. περίπου, η οποία βρίσκεται στο Δήμο Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας, παραχωρείται κατά χρήση, διοίκηση και διαχείριση στο ερασιτεχνικό αθλητικό σωματείο με την επωνυμία «Αθλητική Ένωση Κωνσταντινουπόλεως» για την εκπλήρωση των σκοπών του καταστατικού του.

Επίσης καθορίζονται οι όροι δόμησης κατά παραγγελία, σύμφωνα με τα σχέδια που είχαν ήδη εξαγγελθεί και μάλιστα χωρίς τις θέσεις στάθμευσης που είχαν υποσχεθεί. Επιπλέον αφαιρούνται 6 στρέμματα από το Άλσος. Αυτό είναι το πρώτο δώρο-σκάνδαλο της τότε κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ προς την κατασκευαστική εταιρεία Δικέφαλος ΑΕ. Έτσι καλύπτεται το έργο με νομιμοφάνεια.

Στο επόμενο άρθρο, το 43, προβλέπεται επίσης ότι κατ ́ εξαίρεση, μπορεί να παραχωρηθεί τμήμα του άλσους για τον εκσυγχρονισμό, βελτίωση, συμπλήρωση και ασφαλή λειτουργία νομίμως υφισταμένων ή για την ανέγερση νέων αθλητικών εγκαταστάσεων έως το 5% της επιφανείας του άλσους (δηλαδή 415 Χ 0,005=άλλα 21 στρέμματα).

ΔΕΚ. 2014: Ύστερα από εισήγηση της Νομικής υπηρεσίας του Δήμου ότι η αφαίρεση στρεμμάτων δασικής έκτασης από το άλσος της Νέας Φιλαδέλφειας συνιστά βλαπτική μεταβολή για τα συμφέροντα του Δήμου, ο Δήμος προσφεύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, που σε σύντομο χρονικό διάστημα απορρίπτει την προσφυγή του Δήμου, θεωρώντας το γήπεδο ποδοσφαίρου έργο μείζονος σημασίας για την εθνική οικονομία.

ΙΟΥΛ- ΣΕΠΤ 2015: Το επόμενο στάδιο ήταν η γνωμοδότηση του Δήμου στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του γηπέδου. Ο Δήμος απευθύνεται σε δύο απολύτως εξειδικευμένες και μεγάλου κύρους ομάδες επιστημόνων:

  • Η πρώτη γνωμοδότηση έγινε από ομάδα αποτελούμενη από 3 μέλη της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων (UIA) τους Geraint John, Καθηγητή Αρχιτεκτονικής University of Luton, GarHolohan, Διευθυντή του τμήματος Αθλητισμού και Αναψυχής της UIA, Νίκο Φιντικάκη, Δ/ντή του Προγράμματος UIA –ARES, τον πρόεδρο του ΣΑΔΑΣ Α. Μαούνη και τον καθηγητή Πολεοδομίας του ΕΜΠ Ν. Μπελαβίλα και η δεύτερη από το Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας, αποτελούμενο και αυτό από έγκριτους νομικούς και μέλη του ΣτΕ, πολεοδόμους, συγκοινωνιολόγους και περιβαλλοντολόγους. Και οι δύο ομάδες συγκλίνουν ότι ο σχεδιασμός αυτού του γηπέδου και οι ρυθμίσεις που αυτό επιφέρει είναι ασύμβατα με τα χαρακτηριστικά και τα μεγέθη της πόλης μας. Στη γνωμοδότηση του δημοτικού συμβουλίου, εντοπίζονται αναλυτικά και τεκμηριωμένα όλες οι επιπτώσεις του συγκεκριμένου σχεδίου και διατυπώνονται τα αιτήματά του Δήμου προς την πολιτεία και την ΑΕΚ ώστε να υπάρξουν τροποποιήσεις του σχεδίου και να υπάρξουν μέτρα προστασίας της πόλης και του δημοσίου συμφέροντος.

Τα βασικότερα σημεία του πορίσματος ήταν τα εξής:

  • Κίνδυνος για την ασφάλεια πολιτών. 

Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός του γηπέδου δεν εξασφαλίζει την ασφαλή του εκτόνωση, για τους φιλάθλους και τους κατοίκους της πόλης, ούτε τον έλεγχο κατά την προσέλευση. Αυτό δημιουργεί παράβαση προδιαγραφών της UEFFA και FIFA, που απειλεί με αχρήστευση του γηπέδου, όχι μόνο για τελικούς αλλά και για συνήθεις διεθνείς αγώνες. Η γειτνίαση με τον οικισμό και το Άλσος θέτει επιπλέον κινδύνους πρόκλησης πυρκαγιάς, βανδαλισμών, ατυχημάτων κ.λπ.

  • Χωρίς θέσεις στάθμευσης.

Οι 180 θέσεις στάθμευσης εντός γηπέδου που προτείνεται, με πρόβλεψη άλλων 200 σε απροσδιόριστο τόπο και σε ακτίνα ενός χιλιομέτρου από αυτό, αποτελούν πρόσκληση για οδική παραβατικότητα: αν συγκρίνονταν με τις επιταγές πρόσφατων διατάξεων του ΠΔ 11/2004 θα απαιτούνταν κατ’ ελάχιστο δεκαπλάσιες. Όμως η απλή σύγκριση με το παρεμφερούς μεγέθους Καραϊσκάκη προσδιορίζει τις πραγματικές ανάγκες του γηπέδου το λιγότερο σε εικοσαπλάσιες. Η μαζική παράνομη στάθμευση, εκτός από γενεσιουργός ατυχημάτων, επιβαρύνει τα προβλήματα κυκλοφορίας

  • Διάλυση της κυκλοφορίας στην πόλη.

Επισημαίνεται η παντελής έλλειψη εξυπηρέτησης από μέσα σταθερής τροχιάς: ο ακατάλληλα σχεδιασμένος σταθμός «Περισσός» του ΗΣΑΠ είναι σε μεγάλη απόσταση για την εξυπηρέτηση του γηπέδου και δεν μπορεί να δεχτεί με ασφάλεια μαζικά τον κόσμο , ειδικά μετά τη λήξη των αγώνων. Σε αυτό αθροίζεται η ανεπάρκεια του στενού οδικού δικτύου να δεχτεί δεκαπλάσιο φόρτο οχημάτων από αυτόν που δέχεται ο κύριος οδικός άξονας της περιοχής (λεωφόροςΔεκελείας), σε ώρες αιχμής.

  • Αλλοίωση της φυσιογνωμίας του διατηρητέου προσφυγικού οικισμού και υποβάθμιση των όρων διαβίωσης.

Το ύψος του νέου γηπέδου στα 28 μέτρα είναι σχεδόν διπλάσιο από το παλιό Ν. Γκουμας. Η ογκώδης συμπαγής μάζα του νέου γηπέδου το οποίο βρίσκεται σε επαφή με τον προσφυγικό παραδοσιακό οικισμό φέρει ένα μεγάλο οικολογικό και μορφολογικό αποτύπωμα στον πολεοδομικό και κοινωνικό ιστό της πόλης. Διαμορφώνει εκ των πραγμάτων μία μεγάλης κλίμακας θερμική νησίδα στην καρδιά της Νέας Φιλαδέλφειας που αλλάζει το τοπικό μικροκλίμα σε βάθος αρκετών οικοδομικών τετραγώνων περί τη νησίδα και σε μία κλίμακα 3-8 βαθμών Κελσίου. Συμβάλλει επίσης στην παγίδευση αέριων ρύπων και εμποδίζει την ομαλή κυκλοφορία των αέριων ρευμάτων δροσισμού κατά τη διάρκεια των θερμών μηνών.

  • Παραβίαση των όρων της παραχώρησης, μηδενική συμβολή στον μαζικό αθλητισμό.

Το νέο γήπεδο είναι ένα αμιγώς ποδοσφαιρικό γήπεδο χωρίς να στεγάζει κανένα ερασιτεχνικό τμήμα όπως το προηγούμενο το οποίο ήταν στάδιο, κατά συνέπεια η αθλητική συνεισφορά στους νέους της πόλης θα είναι ανύπαρκτη .

Στις 2.11.2015 το Δημοτικό Συμβούλιο καταψηφίζει την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου «Κέντρο Αθλητισμού, Μνήμης και Πολιτισμού στη Νέα Φιλαδέλφεια Αττικής».

Ωστόσο στην συνέχεια το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής, γνωμοδοτεί θετικά, παρότι αναγνωρίζει τις επιπτώσεις του έργου. Θέτει προϋποθέσεις για την υλοποίησή του από τα αρμόδια Υπουργεία.

ΟΚΤ 2015 – ΔΕΚ 2015: Επιτροπή εκπροσώπων Δήμου, Περιφέρειας, Υπουργείου Περιβάλλοντος και Δικέφαλος ΑΕ

Συγκροτείται επιτροπή από τον υπουργό Περιβάλλοντος για να εξετάσει το έργο. Η θέση των εκπροσώπων του Δήμου είναι ότι ένα βιώσιμο γήπεδο της ΑΕΚ στη Νέα Φιλαδέλφεια είναι εφικτό αλλά με πρόβλεψη ενός γηπέδου που θα ανταποκρίνεται στα πολεοδομικά, πολιτισμικά και περιβαλλοντικά δεδομένα της περιοχής. Η Επιτροπή συγκαλείται 2 φορές και ενώ επίκειται επόμενη συνάντηση, δεν γίνεται ποτέ.

1η ΑΠΡ. 2016: Μετά από σιωπή μηνών, ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης υπογράφει την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, χωρίς καμιά αλλαγή και χωρίς καμιά παρατήρηση, παρά την αρνητική γνωμοδότηση του Δήμου και τις προϋποθέσεις που έθετε η Περιφέρεια Αττικής (η οποία δεν διαμαρτυρήθηκε) υπακούοντας σε ένα ψευδεπίγραφο νόμο που φτιάχτηκε κατά παραγγελία και είχε καταψηφιστεί από τον τότε αντιπολιτευόμενο ΣΥΡΙΖΑ που θα τον καταργούσε όταν ερχόταν στη κυβέρνηση.

ΟΚΤ. 2016: Η …μάχη των υψομέτρων

Μόνη εκκρεμότητα πλέον για να προχωρήσει το έργο στην έκδοση της οικοδομικής άδειας είναι τα υψόμετρα δρόμου. Στη περίπτωσή μας όμως υπάρχουν δυο αδιάνοιχτοι δρόμοι και ένας δρόμος ο οποίος σύμφωνα με το σχέδιο της ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ Α.Ε. πρέπει να γίνει υπόγειος. Τι σημαίνει αυτό; Όπως ορίζεται από την νομοθεσία χρειάζεται μια οριστική εγκεκριμένη μελέτη από την Περιφέρεια Αττικής, γνωμοδότηση από τον Δήμο, πιθανές ενστάσεις πολιτών που θίγονται οι ιδιοκτησίες τους, γνωμοδότηση από άλλα αρμόδια όργανα και τελική έγκριση από τη Περιφέρεια.

Η Δικέφαλος Α.Ε. απαιτεί ο Δήμος να εγκρίνει τα σχέδια της για τα οποία ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΕΓΚΡΙΣΗ ΑΠΌ ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΑΦΟΡΟΥΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ. Ο Δήμος εμμένει στη διαδικασία που ορίζει η νομοθεσία και γίνεται για άλλη μια φορά το μαύρο πρόβατο. Κυβέρνηση – Περιφέρεια – Δικέφαλος ΑΕ τον στοχοποιούν ως υπεύθυνο για την καθυστέρηση του έργου.

Ερώτημα για δυνατούς λύτες: ενώ η Δικέφαλος έχει καταθέσει την προμελέτη και την ΜΠΕ της υπογειοποίησης από τον Αύγουστο του 2014 και η μελέτη έχει παραληφθεί από μια επιτροπή της Περιφέρειας, γιατί δεν έχουν πάει ακόμη στο Περιφερειακό Συμβούλιο για έγκριση ώστε να προχωρήσουν στην οριστική μελέτη;

6η ΑΠΡ 2016, 2η ειδική χαριστική νομοθετική ρύθμιση: για να ξεπεραστεί η διαδικασία που όριζε μέχρι σήμερα η Νομοθεσία, μια νέα τροπολογία του ΥΠΕΝ γεννιέται από την κυβέρνηση τώρα ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ με την οποία «…η αρμοδιότητα έγκρισης υψομετρικών (και άλλων) μελετών για γήπεδα άνω των 15000 θέσεων περνά στο αρμόδιο Υπουργείο».

Και σαν επίλογος, λίγα λόγια για την περίφημη υπογειοποίηση 

Αυτή εμφανίζεται σαν απαίτηση της Περιφέρειας Αττικής για την διευκόλυνση της κυκλοφοριας. Έτσι η Δικέφαλος ΑΕ «δωρίζει» την προμελέτη στην Περιφέρεια ώστε αυτή να προχωρήσει και να χρηματοδοτήσει την κατασκευή του έργου με 15.000.000€, εκτός από τα 20.000.000€ που αφορούν την κατασκευή του γηπέδου.

Ποιος ζήτησε από το Δήμο το έργο της διπλής υπογειοποίησης; ΚΑΝΕΝΑΣ!!!

Γιατί απλά κυκλοφορικά δεν διευκολύνει σε τίποτα. Ένας υπέργειος δρόμος πηγαίνει υπόγεια, για να έχει είσοδο το υπόγειο του γηπέδου, αφού αυτό δεν ήταν δυνατό να γίνει βάσει του σχεδιασμού τους εντός των ορίων τους. Επίσης δημιουργείται ράμπα εισόδου επί της Χρ. Σμύρνης και τυφλώνονται οι περιμετρικοί δρόμοι. Η κυκλοφορική μελέτη του Δήμου, η οποία έγκαιρα και πριν ξεκινήσει ο σχεδιασμός του γηπέδου (2013) έχει παραδοθεί στους μελετητές, δεν λαμβάνεται υπόψη με συνέπεια, εκτός όλων των άλλων, να δημιουργούνται δυο κυκλικοί κυκλοφοριακοί κόμβοι στην πλατεία Ελ. Βενιζέλου και στην συμβολή των οδών Δεκελείας και Φωκών!

Τέλος της μικρής αναδρομής. Γιατί όλοι πρέπει να ξέρουν την αλήθεια. Την αλήθεια μέσα από γεγονότα, μελέτες, έγγραφα για αυτά που πρόκειται να γίνουν στη γειτονιά μας και όχι από ψευδείς ωραιοποιημένες μακέτες και τηλεοπτικές κορώνες οπαδικής και εθνικής παλιγγενεσίας.

 

* O Δ. Ανδριόπουλος έχει ήδη διεκπεραιώσει δύο ανάλογα έργα το Καραϊσκάκη και το Γήπεδο Λάρισας, με πανομοιότυπο υπόδειγμα: Το δημόσιο παραχωρεί στα ερασιτεχνικά σωματεία, αυτά με τη σειρά τους παραχωρούν σε μια Α.Ε. που έχουν ιδρύσει οι μεγαλοπαράγοντες. Το γήπεδο κατασκευάζεται σε δημόσιο χώρο – στην περίπτωση της ΑΕΚ και με δημόσιο χρήμα- το ερασιτεχνικό σωματείο αποξενώνεται ενώ η ΠΑΕ πληρώνει ενοίκιο στην Α.Ε. του μεγαλοπαράγοντα. Οι Α.Ε. ονομάζονται με ονόματα που παραπέμπουν στις ομάδες: ΘΡΥΛΟΣ Α.Ε., ΓΗΠΕΔΟ ΛΑΡΙΣΑΣ Α.Ε., ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ Α.Ε.

 

Μοιραστείτε το: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *