Μια πόλη άνω – κάτω. Οι επιπτώσεις από μια υπογειοποίηση 275 μέτρων

Η υπογειοποίηση λίγων μέτρων των οδών Πατριάρχου Κωνσταντίνου και Φωκών, οι παρεπόμενες κυκλοφοριακές αλλαγές σε κομβικές οδούς, όπως η Χρυσοστόμου Σμύρνης και η Ιωνίας και οι μετατροπές δυο κεντρικών σημείων της Νέας Φιλαδέλφειας -της Πλατείας Πατριάρχου και του «τριγώνου» στην Δεκελείας και Πίνδου- σε κυκλικούς κόμβους είναι ένα σχέδιο που τυπικά βρίσκεται στη φάση της διαβούλευσης. Ελάχιστοι είναι όμως οι κάτοικοι που γνωρίζουν τις επιπτώσεις που αυτό το έργο (εάν προχωρήσει το σχέδιο όπως είναι) θα φέρει στη ζωή και την κυκλοφορία της πόλης. Το άρθρο που ακολουθεί επιχειρεί μια πρώτη καταγραφή των επιπτώσεων.

Υπογειοποίηση Πατριάρχου Κωνσταντίνου – Φωκών: ένα  ιδιωτικό σχέδιο  με μεγάλες επιπτώσεις

Η ιστορία του σχεδίου που προβλέπει την βύθιση ενός μικρού τμήματος των οδών Πατριάρχου Κωνσνταντίνου – Φωκών – Χρ.Σμύρνης, είναι  τυπικό δείγμα του τρόπου με τον οποίο ένα ιδιωτικό σχέδιο επιβάλλεται με τη βοήθεια της Πολιτείας κατά παράβαση όχι μόνο του δημόσιου οφέλους αλλά και της κοινής λογικής. Ο φορέας υλοποίησης του έργου, δηλαδή η Περιφέρεια Αττικής, είχε δεσμευτεί ότι θα αναλάβει σχέδιο ευρείας διαβούλευσης  ώστε να «διασφαλιστεί αξιόπιστα η παρέμβαση της Περιφέρειας Αττικής στην περιοχή προς όφελος του Δήμου, των δημοτών αλλά και του κοινωνικού συνόλου»*. Αντί γιαυτό επέλεξαν την περίοδο του Αυγούστου ως προθεσμία για την υποβολή απόψεων (που είναι υποχρεωτική από το νόμο) και δεν παρουσίασαν ούτε μια ενέργεια διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία.

Τι προβλέπεται;

Το σχέδιο προβλέπει ότι ένα τμήμα μήκους μόλις 275 μ. που βρίσκεται στην πρόσοψη της υπό ανέγερση αρένας επαγγελματικού ποδοσφαίρου της ΑΕΚ, θα βυθιστεί, ώστε το επίπεδο που βρίσκεται σήμερα ο δρόμος να πεζοδρομηθεί για να διευκολύνει την προσέλευση και την αποχώρηση των οπαδών. Από αυτό το υπογειοποιημένο τμήμα θα γίνεται η είσοδος και η έξοδος των οχημάτων των VIP και των συντελεστών των αγώνων. Ένας ακόμη δρόμος, η Χρ. Σμύρνης, θα χάσει ένα τμήμα του, που θα μετατραπεί σε ράμπα εισόδου της αρένας, αφού πρώτα βυθιστεί κάτω από την υπογειοποιημένη Πατριάρχου Κωνσταντίνου για να αναδυθεί μέσα στο υπόγειο της.

Επιπλέον των παραπάνω, το έργο προβλέπει παρεμβάσεις όπως:

  • Κατάργηση της σύνδεσης με τις οδούς Χρ. Σμύρνης και Ιωνίας
  • Μετατροπή της κεντρικής Πλατείας (Πατριάρχου) της Ν. Φιλαδέλφειας σε κυκλικό κόμβο χωρίς σηματοδότες για τους πεζούς
  • Μετατροπή της διασταύρωσης Φωκών- Δεκελείας- Πίνδου – Τρυπιά σε κυκλοτερή κόμβο χωρίς σηματοδότες για τους πεζούς

 

Τι προβλήματα δημιουργεί το προτεινόμενο έργο;

  • Καταργείται η κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου η οποία εκπονήθηκε το 2011 και παραδόθηκε το 2013. Η καταργημένη πλέον κυκλοφοριακή μελέτη αφορούσε όλη τη Ν. Φιλαδέλφεια και είχε ενταχθεί προς χρηματοδότηση με 1,5 εκατ. ευρώ.
  • Οι δύο κυκλικοί κόμβοι είναι μέρος μιας εναλλακτικής που είχε εξετασθεί και απορριφθεί από την κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου, δεδομένου ότι δημιουργούν θέματα οδικής ασφάλειας και σοβαρά εμπόδια στην κίνηση των πεζών και στις άλλες χρήσεις (αναψυχής κλπ) που υπάρχουν στο κέντρο της πόλης.
  • Οι ράμπες βύθισης και ανάδυσης δημιουργούν αδιαπέραστο αστικό φραγμό σε μήκος 341 μ. (μεγαλύτερο δηλαδή από το τμήμα που πεζοδρομείται).
  • Η κατάργηση των συνδέσεων και οι κυκλοφοριακές αλλαγές που σχεδιάζονται, θα επιφέρουν μόνιμη και σοβαρή καθημερινή επιβάρυνση στην ήδη κορεσμένη Λ. Δεκελείας.
  • Επειδή τις ώρες τέλεσης των αγώνων θα υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση λόγω των χιλιάδων οχημάτων και των πεζών, η κυκλοφορία θα διακόπτεται εκ των πραγμάτων ιδιαίτερα στη λωρίδα με κατεύθυνση τη Δεκελείας και πολλά οχήματα θα εγκλωβίζονται στο υπογειοποιημένο τμήμα. Αν το κριτήριο ήταν να διευκολύνεται η κυκλοφορία των οχημάτων θα έπρεπε το υπογειοποιημένο τμήμα να κατέληγε στην Εθνική οδό και όχι λίγα μέτρα πιο κάτω όπως σχεδιάζεται.
  • Θα προκληθεί μεγάλη όχληση την περίοδο της κατασκευής που μπορεί να φτάσει και τα δύο χρόνια: θα υπάρχει κυκλοφοριακό χάος αφού δεν έχει προβλεφθεί πώς θα κινούνται τα οχήματα ενώ θα υπάρχει όχληση λόγω σκόνης, θορύβου κλπ.
  • Θα προκληθεί σοβαρή αλλοίωση της όψης και της φυσιογνωμίας του παραδοσιακού οικισμού, επιπτώσεις στο Ρέμα Γιαμπουρλά, αύξηση θορύβου, επιπτώσεις στις χρήσεις γης.

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται;

Το έργο βρίσκεται στο στάδιο περιβαλλοντικής αδειοδότησης, στο στάδιο δηλαδή που λαμβάνει χώρα η ενημέρωση των πολιτών, η δημόσια διαβούλευση και οι αποφάσεις των Δημοτικού και του Περιφερειακού Συμβουλίου.

Ωστόσο αυτή η διαδικασία έχει ήδη υπονομευτεί στο βαθμό που έχει προηγηθεί η έκδοση της άδειας δόμησης της αρένας ποδοσφαίρου της ΑΕΚ που σημειώνει ότι η είσοδος στον υπόγειο χώρο θα γίνει από το σχεδιαζόμενο έργο (!).

Στην πραγματικότητα πρόκειται για ανατροπή της ακολουθίας των πραγμάτων: στο βαθμό που το έργο της υπογειοποίησης αφορά το δημόσιο χώρο  έπρεπε – τουλάχιστον σε επίπεδο έγκρισης -να έχει προηγηθεί ή να έχει υποβληθεί μαζί με το ιδιωτικό γήπεδο.

Ποιος το σχεδίασε;

Το έργο σχεδιάστηκε από μια ιδιωτική εταιρεία με την επωνυμία ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ Α.Ε. η οποία έχει αναλάβει να κατασκευάσει και να διαχειρίζεται την αρένα. Η  προμελέτη του έργου έγινε το 2014, όταν δηλαδή η κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου ήταν ήδη ολοκληρωμένη. Αντί να λάβει υπόψη την εγκεκριμένη μελέτη, η ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ Α.Ε. προτίμησε να επιλέξει ένα μέρος από μια εναλλακτική που είχε απορριφθεί και να την προσαρμόσει επάνω στο έργο της υπογειοποίησης που σχεδίασε για τους δημόσιους δρόμους της πόλης, σύμφωνα με τις δικές της προτεραιότητες και επιλογές.

Στη συνέχεια, η ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ Α.Ε. δώρισε (!) την προμελέτη και την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στην Περιφέρεια Αττικής.

Ποιος το υλοποιεί και ποιος πληρώνει;

Το έργο έχει αναλάβει να υλοποιήσει η Περιφέρεια Αττικής, με δημόσια χρηματοδότηση άνω των 15 εκατ. παρότι είχε αναλάβει την υποχρέωση να χρηματοδοτήσει την υλοποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης για όλη τη Ν. Φιλαδέλφεια με 1 εκατ. Το τελικό κόστος του έργου μπορεί να είναι αρκετά μεγαλύτερο δεδομένου ότι στην προμελέτη ο προϋπολογισμός είναι κατ’ εκτίμηση.

Συμπερασματικά:

Η υπογειοποίηση είναι ένα έργο χωρίς θετική επίπτωση ούτε καν κατά τη διάρκεια τέλεσης αγώνων, ενώ θα επιφέρει μόνιμες καθημερινές αρνητικές επιπτώσεις. Εξίσου σοβαρό είναι το δημοκρατικό έλλειμμα: το δημοτικό και το περιφερειακό συμβούλιο καλούνται κατόπιν εορτής να συζητήσουν για ένα δημόσιο έργο που επί της ουσίας προσαρμόζει μια πόλη στις απαιτήσεις μιας εταιρείας. Οι κάτοικοι, οι εργαζόμενοι και οι επιχειρηματίες της περιοχής έχουν περιορισμένη δυνατότητα να ενημερωθούν και να παρέμβουν παρότι είναι αυτοί που θα υποστούν τις συνέπειες εάν το έργο τελικά υλοποιηθεί. Η Περιφέρεια Αττικής είναι ήδη εκτεθειμένη και οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι θα πρέπει να αποφασίσουν: θα επικυρώσουν ή θα ακυρώσουν αυτή την προσχηματική διαδικασία;

Δέσποινα Σπανούδη

 

* Απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου 24/2016 με την οποία γνωμοδότησε θετικά για το γήπεδο της ΑΕΚ. Κατά σύμπτωση, η περίοδος του Αυγούστου είχε επιλεγεί και για την υποχρεωτική από το νόμο περίοδο διαβούλευσης για τη Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του γηπέδου

 

Διαβάστε για το θέμα:

Η συζήτηση που κάποιοι επιθυμούσαν να μη γίνει

Βγήκαν πάλι τα φτυάρια με αφορμή την υπογειοποίηση

Όταν οι δημοσιογράφοι γίνονται «βαποράκια» των απόψεων μιας ιδιωτικής επιχείρησης

 

 

Μοιραστείτε το: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *